Russian A A A לשינוי גודל הגופן

03-7612224

מאמרים

צור קשר

מלא את הפרטים הבאים ונציגינו יחזרו אליך בהקדם האפשרי!
שם:
טלפון:
אימייל:
הערות:
captcha

הכניסו את הקוד המופיע בתמונה

הכל אודות זקנה וזיכרון

יכולתו של האדם לזכור היא היכולת המופלאה ביותר של המוח, משום שהזיכרון נאגר במוחנו במספר רב של תאים, ומורכב מכמה רבדים. אנחנו יכולים לזכור כל דבר או רק חלק ממנו, או רק מה נוח לנו ומשפיע עלינו הכי הרבה. בכל מקרה, זיכרון הוא גם אחת היכולות של המוח שמושפעות מהגיל, כמו המצב הגופני שלנו. מכיוון שהזיכרון הוא בעצם תרגום של אוסף מראות, צלילים ושאר המידע שאוספים החושים שלנו לצורה שבה המוח שלנו עובד – חשמל וכימיה, הרי שיש גם כמה וכמה דרכים להשפיע עליו בנקודה הקריטית שבה הוא הולך ונחלש, ולנסות לשפר אותו ככל יכולתנו וככל שהגנטיקה שלנו מרשה זאת.

מצב הזיכרון שלנו לאורך החיים

אנחנו נוטים לוותר על מידע שחשוב לנו פחות, כמו בטווח הקצר, ולעתים גם מוותרים על זיכרון חושי כשזה לא נחוץ להישרדותנו האבולוציונית. הזיכרון הארוך, זה שמעניין אותנו ומכיל מה שאנחנו רוצים לשמר הוא כל מה שבחרנו לשמור לעצמנו מהזיכרון לטווח קצר, ועליו כדאי לעבוד. חלק מהמידע מוטמע בנו מבלי שנשים לב ועל חלק מהמידע המתקבל אנחנו צריכים להמשיך לעבוד כך שמכאן אפשר להבין למה זה בהחלט אפשרי להמשיך לעבוד על הזיכרון גם בגיל מבוגר יותר.

שיפור הזיכרון על ידי שיפור הבריאות

אפשר לומר שכל מה שבריא למוח בריא לזיכרון שלנו וליתר היכולות הקוגניטיביות שמתחילות להיחלש מעט עם הגיל, כמו חשיבה חדה ומהירות התגובה. מכיוון שאיכות החשיבה שלנו נשענת על בריאות איתנה, רצוי לדאוג לכך שכל מה שמזין את הגוף בוויטמינים ובמינרלים הנחוצים לו, ובייחוד ויטמינים חיוניים כמו D ו-B12 שכבר הוכחה חשיבותם למוח, יהיו חלק מהתזונה שלנו. היום יודעים שפעילות גופנית קבועה הממריצה ומשפרת את זרם הדם למוח, יחד עם מאכלים המכילים נוגדי חמצון העושים פלאות לכלי הדם, משפרים את יכולת המוח לתפקד. עוד נחקרים צמחים כמו מרווה ורוזמרין על תרומתם למוח ולשיפור הזיכרון.

שיפור הזיכרון באמצעים נוספים

המוח מתפקד טוב יותר כשאנחנו מתרגלים אותו כל הזמן בתרגילי חשיבה שמפתחים אותו ומאלצים את הסינפסות להגיב ולהתפתח במקום להתנוון. תאי העצב שלנו מגיבים בחיוב מאז ילדותנו לכל תהליך של למידה והיכרות עם חומרים חדשים שעלינו לשנן ולהרגיל את המוח שלנו לפתח תבניות התמודדות חדשות עם המידע החדש. לאנשים מבוגרים מומלץ מאוד לחזור לתרגל את המוח בדיוק כמו ילדים: לשחק משחקי זיכרון, משחקי חשיבה מורכבים ולפתור חידות שונות ותשבצים. רופאים ממליצים היום בחום גם על משחק הברידג' משום שהוא נשען על זיכרון, כמו כן מחקרים מוכיחים כי פעילויות פיזיות ואפילו משחקי כדור מסייעים בשיפור הזיכרון ופעילות קוגניטיבית. לימוד שפה חדשה הוא עוד תמריץ מצוין למוח, והכי חשוב – לא לוותר על שינה טובה ומספקת של 7-8 שעות לפחות כדי לתת למוח זמן לזכור הכל ולהטמיע, וכדי למנוע הפרשת הורמונים של סטרס שמקשים עוד יותר על הזיכרון.