Russian A A A לשינוי גודל הגופן

03-7612224

מאמרים

צור קשר

מלא את הפרטים הבאים ונציגינו יחזרו אליך בהקדם האפשרי!
שם:
טלפון:
אימייל:
הערות:
captcha

הכניסו את הקוד המופיע בתמונה

כיצד ניתן להתמודד עם הפרעות בשינה בגיל הזהב?

רבים מבני גיל הזהב סובלים מהפרעות שינה. הם נשכבים במיטתם ומתקשים להירדם. אולם, כאשר הם כבר נרדמים, הם מתעוררים תוך זמן קצר, משנים תנוחות, נרדמים ומתעוררים שוב. כיצד ניתן להתמודד עם מצב מטריד זה?


המציאות מצביעה על כך ששליש מבני גיל הזהב סובלים מהפרעות שינה כאלה ואחרות. לא מעט מהם מכירים את המצב המוזכר בראשית המאמר. הם מתקשים להירדם, מתעוררים פעמים תכופות, סובלים מסיוטי לילה ומתעוררים בשעות מוקדמות. מצבים אלה בסופו של דבר גורמים לקשישים לעייפות ותשישות, הם מתקשים להתרכז, סובלים מתופעות כגון חרדה ומתחים שונים, והפרעות השינה עלולות לגרום לכך שהקשיש יגלה תוקפנות ועצבנות. אם מדובר בקשיש שהוא עצמאי, והוא מבצע פעולות המצריכות משנה זהירות, הוא עלול להיות נתון לסכנות.

מה מביא להפרעות שינה?

ישנן לא מעט סיבות אשר בגינן בני גיל הזהב סובלים מהפרעות שינה. בגופם חלים שינויים הורמונאליים, מנגנון השינה שלהם גם הוא נתון לשינויים, כל אלה גורמים לכך שהם יסבלו מקשיי הירדמות. גם בריאות לקויה עלולה לגרום להפרעות שינה, כמו כאבים באזורים שונים בגוף ואף דום נשימה. ישנם מקרים בהם הקשישים נוטלים תרופות מסוגים שונים בשל הבעיות הבריאותיות מהן הם סובלים, כמו תרופות נוגדות דיכאון.


מי שמבחין בהפרעות השינה הם קרובי המשפחה ומתפקידם לעזור לקשיש להתגבר על הבעיה. קשישים רבים שוכבים שעות לא מועטות במיטה, ועדיין סובלים מקשיי הירדמות. מסיבה זו, מומלץ שבני המשפחה יבררו עם הקשיש כמה שעות הוא ישן בלילה, האם הוא ישן ברצף, כמה זמן נדרש לו להירדם והאם הוא מתעורר פעמים תכופות. יש לעקוב אחר המצב ולפנות לטיפול במקרים וישנה בעיה.

דפוסי השינה הינם חשובים

על מנת למנוע הפרעות שינה בקרב קשישים, יש לשמור על שגרה קבועה. כלומר, סדר היום חייב להיות ברור וקבוע, הקשיש אמור ללכת לישון מידי יום באותן השעות, לא להתאמץ זמן קצר לפני השינה, להימנע מאכילה ושתיית משקאות חריפים בטרם הוא עולה על המיטה. כמו כן, רצוי לא לנמנם במהלך היום או להישאר בבוקר במיטה לאחר ההתעוררות. כל הפעולות הללו, עשויות לסייע לקשיש להימנע מהפרעות שינה.


בנוסף, חשוב שחדר השינה יהיה חשוך דיו, ולמצוא איזושהי פעילות המשרה רוגע עוד טרם הולכים לישון, כמו למשל צפייה בתוכניות טלוויזיה. והיה וכל הפעולות הללו לא עוזרות, חייבים לחתור למצב שהקשיש יחוש עייף במיוחד. ישנה עוד אופציה, והיא ליטול כדורי שינה, אולם יש לדעת כי קיים פוטנציאל התמכרות, הגוף דורש עוד ועוד שכן הוא מסתגל לתרופות, ובכל מקרה, אין ליטול את התרופות הללו מבלי שהרופא רשם אותן.

טיפולים מומלצים

כאשר קיימות הפרעות שינה בקרב בני הגיל השלישי, הן כאמור יכולות לנבוע מבעיות בריאותיות. לכן, חשוב לטפל בבעיות הללו ובהקדם האפשרי. ישנן מחלות כרוניות כגון פרקינסון, אלצהיימר, או כאבי מפרקים, הפוגעות באיכות השינה. כמו כן יש לבדוק עם רופא המשפחה, האם אי אילו תרופות אותן הקשיש נוטל, גורמות לקשיי שינה. עוד אלטרנטיבה שיש לקחת בחשבון היא טיפול התנהגותי. באמצעות טיפול זה, הקשיש לומד כיצד להתמודד עם מתחים וחרדות וכל מה שעלול לגרום לו לסבול מהפרעות שינה, ובנוסף, חשוב מאוד ללמדו כיצד להרפות.

האם ישנה אלטרנטיבה טבעית לכדורי השינה?

ישנן גם אלטרנטיבות טבעיות אשר עשויות לסייע לקשיש להירדם. למשל, מינים שונים של צמחי מרפא, המביאים לרוגע והם בעלי פוטנציאל לשפר את איכותה של השינה. ישנם לא מעט צמחי מרפא המגיעים בצורה של טבליות.

האם גם מטפל סיעודי יכול לעזור?

בהחלט כן. כאשר נוכח בבית הקשיש מטפל סיעודי, הוא משרה עליו תחושת ביטחון, שהוא איננו נמצא לבד. הוא יודע שגם בשעות הלילה מישהו נוכח בביתו, ואם מתעורר הצורך, המטפל הסיעודי יכול לסייע לו בשעת צרה. בנוסף, המטפל הסיעודי, יוכל לקחת את הקשיש לרופא המשפחה, על מנת שזה יבדוק שוב אילו תרופות הוא נוטל והאם כדאי לשנות מינונים. תרופות רבות גורמות לערנות יתר, מה שמונע מהקשיש להירדם.