Russian A A A לשינוי גודל הגופן

03-7612224

מאמרים

צור קשר

מלא את הפרטים הבאים ונציגינו יחזרו אליך בהקדם האפשרי!
שם:
טלפון:
אימייל:
הערות:
captcha

הכניסו את הקוד המופיע בתמונה

תזונת הקשיש

בגיל מבוגר משתנות דרישות הגוף לרכיבים תזונתיים. כמות הקלוריות הנצרכת נמוכה יותר ואילו הדרישות לויטמינים ומינרלים נשארות כפי שהיו ואף עולות. ההסבר לכך נובע מהשינוי בהרכב הגוף . עם השנים עולה חלקה של מסת השומן ויורדים חלקם של מסת השריר והעצם. בעוד שמסת השריר והעצם זקוקות לכמות גדולה יחסית של קלוריות על מנת להתקיים כ- 210 קלוריות לכל 10 ק"ג, מסת השומן זקוקה ל ¼ מכך ואף פחות.
 

כמות קלוריות 

 
כמות הקלוריות המתאימה לקשיש צריכה לאפשר שמירה על משקל גוף תקין. התחום התקין בגיל מבוגר משתנה והוא גבוה יותר. כך לדוגמא גבר צעיר בגובה של 1.8 מטר יהיה במשקל גוף תקין אם ימצא בתחום 65- 81 ק"ג, אך בגיל 65 ויותר תחום משקל תקין יהיה עבורו 74- 96 ק"ג. התחומים נגזרו ממספר מקרי התחלואה והתמותה שעולים ככל שחורגים מהתחום המומלץ ובעיקר מהתחום הנמוך.
 

מהי הדרך לקבוע משקל רצוי?

 
הדרך לקבוע את המשקל הרצוי היא באמצעות מדד המשקף את היחס בין הגובה למשקל (BMI (body mass index משרד הבריאות ממליץ על התחום של 23-30 כתחום תקין.
 
למרות שבגיל מבוגר זקוק הגוף לפחות קלוריות אין הדבר דומה ברכיבי תזונה אחרים כמו ויטמינים ומינרלים. לדוגמא ויטמין B12 הנמצא במחסור אצל 15% מהאנשים שעברו את גיל 60, מחסור בוויטמין B12 עלול לגרום להפרעות עצביות קשות. למרות שאכילת מנת בשר,עוף או דג מכילה כמות הגדולה מהכמות היומית המומלצת של ויטמין B12 לחלק מהקשישים נפגעת היכולת לספוג את הוויטמין דרך מערכת העיכול ולכן מומלצת בדיקה תקופתית.
 
בבתי אבות בדיקות לאיתור מחסור בוויטמין B12 הן שגרתיות וכאשר מאותר מחסור הוא מטופל על פי רוב בזריקה ולא בטיפול דרך הפה בגלל חוסר היכולת של הגוף לספוג את הוויטמין דרך מערכת העיכול בצורה מיטבית. זריקות לשריר (בעכוז בד"כ) עוקפות את מערכת העיכול וכך מובטחת ספיגתו. ויטמין B12 הינו דוגמא לסדרה של רכיבים תזונתיים שנדרשים בכמות גדולה יותר בגיל מבוגר הודות לשינויים שעובר הגוף ו/או לתרופות שהאוכלוסייה המבוגרת מטופלת בהן.
 
קשישים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מהתייבשות ביחס לאדם צעיר וזאת מאחר שגופו של הקשיש מכיל כ 50% מים ביחס לגוף צעיר המכיל 60% מים. השינויים בכמות המים בצעירים ביחס למבוגרים נובעים מירידה במסת השריר המכילה ברובה מים ועליה במסת השומן שאינה מכילה מים. נוסף על כך יורדת אצל הקשיש תחושת הצמא והוא אינו תמיד נגיש למקור שתייה. בבתי אבות קיימת תוכנית להשקיית הדיירים על ידי המטפלים בכל ארוחה ובין הארוחות וזאת מתוך מודעות לחשיבות הנושא. במסגרת תכנית זו כל דייר צורך לפחות כ 1.5 ליטר נוזלים ביום הן כשתייה חמה: קפה, תה או שתייה קלה: מים, מיץ או כחלק מהארוחה כמרק או דייסה. יש לזכור שפרט לסיבות שהוזכרו, חלקם של הקשישים מטופלים בתרופות משתנות ו/או נתונים למצבים כמו שלשולים (שמצריכים שימוש בחיתולים למבוגרים), הקאות וחום המגדילים את איבוד הנוזלים.
 
על מנת לשמר את בריאות הקשיש התפריט בבית האבות מתוכנן כך שיספק את הכמות המומלצת של ויטמינים ומינרלים עם דגש על אלו שאינם נצרכים בכמות נאותה כמו סידן וויטמין D ההכרחיים לבריאות העצם, כמו כן דגש על ירקות ופירות בצבעים עזים המכילים נוגדי חמצון המונעים נזקי חמצון המאפיינים הזדקנות.
 
לתזונה השפעה על מצבנו הבריאותי ובפרט על הקשישים שבייננו, צריכה נמוכה מהמומלצת של רכיב תזונתי אחד או יותר פוגעת בתפקודים גופניים ו/או שכליים המורידים את איכות החיים.